Jdi na obsah Jdi na menu
 


 Jak získat děti ve věku 6-8 let pro atraktivní fotbal a zážitky ze hry

 
  • Děti chtějí bez jakéhokoliv nátlaku hrát fotbal dle svých pravidel, bez velkého vlivu trenérů, bez poručnictví rodičů, podle vlastního přání, podle svých přání , podle výkonnostních možností, v malých skupinách. To vše vytváří základy pro nadšení pro fotbal po celý život a jen tak se stane fotbal pro děti zážitkem.
  • Fotbal dětí nesmí být fotbalem mládeže, nesmí být veden k fotbalu dospělých
  • Trenérův podíl na zvyšování výkonnosti:hledá a organizuje, podporuje samostatný a nenucený vývoj mladých fotbalistů a tím plní svoji základní úlohu
 
Cíle sportovní přípravy v mladší přípravce
 
  • Výchova k přátelství, spolupráci, příslušnost k mužstvu.
  • Dodržování osobní hygieny
  • „fair play“ soutěžení
  • Zájem o fotbal, radost z prožitků ze hry
  • Kladný vztah ke hře, pravidelná účast na trénincích a zápasech
  • Upevnění zdraví,zajistit optimální tělesný a psychický vývoj
  • Osvojit základní (důležité) dovednosti – technika
  • Podporovat samostatnost,aktivnost, jak v tréninku, tak v zápase
  • Všestranná stimulace pohybových schopnosti a zvláště koordinačních a rychlostně silových
  • Uplatňovat dovednosti ve hře, ve hře se prostorově orientovat
  • Zprostředkovaně dosahovat základní herní myšlenku: „góly dávat, gólům zabraňovat“
  • Učit se skupinovému chování (pomáhat jiným, nechat si pomoci sám, respektovat druhého)
  • Znát nejnutnější pravidla (kop z rohu, kop od branky, výkop,volný kop, penalty, vhazování)
 
Co by měl umět hráč po skončení nácviku v ml.přípravce
 
  • Vedení míče se změnami směru, obejít protihráče jednoduchými kličkami
  • Správně se pohybovat a přibližovat k míči, aby s ním mohl pracovat
  • Dostat pohybující se míč pod kontrolu
  • Umět usměrnit míč žádaným směrem
  • Naučené dovednosti spojovat v v „pohybové řetězce“ a útočnou akci se snažit zakončit střelbou
  • Ve hře se naučit základní prostorové orientaci
 
Co by neměl dělat hráč po skončení nácviku v ml.přípravce
 
  • Shlukovat se u míče
  • Nakopávat míče kamkoliv
  • „nevidět jen míč“ a podle toho bezhlavě konat
  • Vybíhat netakticky, prudce proti soupeři s míčem
  • Padat po kopech a bez kontaktu se soupeřem
 
 
 
Cíle sportovní přípravy ve starší přípravce
 
  • Výchovné a zdravotní cíle: pokračovat, navazovat, na cíle z předešlé etapy ,čistota,hygiena; význam otužování – přiměřené oblečení vzhledem k počasí; dbát nadále na správné držení těla
  • Učit se skupinovému chování (pomáhat jiným, nechat si pomoci, respektovat druhého)
  • Utvářet psychické vlastnosti(ctižádostivost, soutěživost, překonávání překážek a nepříjemných pocitů)
  • Pokračovat v zásadách spolupráce mezi spoluhráči, úkoly pro jednotlivé skupiny: dosáhnout cílů ve hře společně; umět částečně ohodnotit svůj herní výkon; soupeře chápat jako herního partnera
  • Klíčové období v nácviku a zdokonalování dovedností (vytvořit širokou zásobu pro další věkové stupně)
  • Zaměřený, cílený nácvik a zdokonalování herních dovedností; učení probíhá ve hře, nechat rozhodovat samostatně, nedoporučuje se těžší míč(č.4, 300g)
  • Základy taktického jednání v útočné fázi, v obranné fázi, usměrňování rozestavení hráčů,základní návyky součinnosti při dělbě práce mezi skupinami a jednotlivými hráči v družstvu(v rámci jednotlivých postů)
  • Pokračuje stimulace koordinačních schopností , spojovat s dovednostmi
  • Pokračovat ve všestranném pohybovém rozvoji
  • Navázat a rozvíjet získanou úroveň aerobní kapacity
  • Zaměřit se na rozvoj laktátové kapacity společně s výbušnou silou dolních končetin („rychlé nohy“)
  • Poskytovat doplňkové činnosti v tréninku a ve volném čase (miniházená…)
  • Nácvik základních standardních situací
  • Začít s cíleným tréninkem brankáře (vystřídat hráče)
 
Co by měl umět hráč po skončení nácviku ve st.přípravce
 
  • Znát základy hygieny těla a prostředí a každodenně je využívat
  • Zpracovat míč i pod tlakem
  • Vést rychle míč s klamavými pohyby a s uvolňováním se
  • Obejít protihráče pomoci různých kliček
  • Přesně přihrávat na kratší a střední vzdálenost
  • Vystřelit po přihrávce pod tlakem
  • Obsazovat hráče bez míče a s míčem, odebírat míč předskočením
  • Hrát ve svých prostorech a využívat prostory hřiště dle herní situace
  • Spolupracovat ve skupinách v základních útočných a obranných kombinacích
  • Talentovaní hráči využívají vlastní (kreativní) řešení
  • Řešit základní standardní situace
 
Co by neměl dělat hráč po skončení nácviku ve st.přípravce
 
  • Shlukovat se u míče
  • „přisedávat při střelbě“ (velká hmotnost míče, boky zůstávají v zadu…)
  • Bezúčelně provádět výběr místa
  • Pohybovat se pouze po ose vertikální (předozadní)

Přemisťovat se pokud není u míče při zakončení útočné, obranné fáze pomalým poklusem, chůzí.

zdroj:ČMFS, Oddělení vzdělávání trenérů